Mapillary Nederland (Dutch Mapillary)

Behalve de interessante commentaar van mij vind ik niets in het OSM forum. Zeker niets over de Nederlandse situatie.

Excuses voor de late reactie…
In het verleden ben ik actief vrijwilliger geweest als hulpverlener waarbij ik toegang had tot de AED’s in de buurt. Nadat ik stopte als vrijwilliger, maar wel gecertificeerd was, omdat ik ook professioneel hulpverlener was, verloor ik echter ook de toegang tot de AED’s. Alle AED’s die publiek toegankelijk zijn, zijn beveiligd ivm misbruik en diefstal.
Zoals gezegd: dat is de situatie voor NL.
Ik denk niet dat er een lijst is en als ze al is, zal ze niet compleet zijn, omdat verschillende organisaties die dingen ophangen (gemeenten, Rode Kruis, bedrijven, enz. enz).

Gaan jullie je bijdragen verwijderen na deze Facebook overname?

Ik ben niet blij, nu ze waarschijnlijk al mijn ruwe data (gezichten, kentekenplaten) kunnen gaan verwerken. Ik voel me bijna verantwoordelijk om die gegevens weg te halen.

Ben al jaren geleden van Facebook weggegaan vanwege hun privacy aanpak. Bah. Liefst alles downloaden en naar een onafhankelijke partij uploaden als die er ooit komt.

1 Like

Datzelfde gevoel deel ik ook! Als ik nu ook nog een manier zou weten te vinden om al mijn foto’s weg te halen…
Handmatig is dat wel een werk met onze aantallen foto’s…
Ik zal in ieder geval niets meer bijdragen aan Mapillary!

Dat iets overgenomen wordt door Facebook hoeft geen probleem te zijn. Uiteindelijk kan elk bedrijf deze beelden gebruiken, dat is een beetje het idee van opensource. Zelfs Google kan deze beelden in principe gebruiken.

Als de beelden opensource blijven zie ik het probleem van een Facebook-overname niet zo. Het kan zelfs positief uitpakken op technisch vlak en interface als Mapillary toegang krijgt tot de middelen van Facebook.

1 Like

Dit forum mag ook wel eens onderhanden genomen worden , ik krijg het volgende bericht wanneer ik wil antwoorden :

" Let others join the conversation

This topic is clearly important to you – you’ve posted more than 22% of the replies here.

It could be even better if you gave other people space to share their points of view, too. Can you invite them over?"

Wat een bemoeizucht !

ik heb duizenden gezichten en kentekenplaten in de loop der jaren op foto gezet. Moet er niet aan denken dat Facebook deze gaat koppelen met gezichtsherkenning enzo. Daar gaat het me om. Misbruik van privacy-gevoelige opnames. Zolang ze geblurred zijn was alles goed, maar FB heeft natuurlijk toegang dat de niet geblurde versie

1 Like

Ik neem aan dat ze de afbeeldingen geen twee keer opslaan. Bij Streetview is het alleszins zo dat de oorspronkelijke verwijderd worden van zodra de kentekens en personen (en huizen) geblured zijn.

de niet-geblurde versie van zelf upgeloade images op Mapillary kan je zelf downloaden, dus het origineel hebben ze bewaard, naast de geblurde versie die publiekelijk wordt getoond.

Oops … wat een naar bericht zeg. Deze zag ik ff niet aankomen. Probeer ik net met Signal en Telegram een beetje van Whatsapp / Facebook af te komen en krijgen we dit. Ik kijk het nog ff aan maar uploaden is er voorlopig niet meer bij.

Ik wacht nog een nadere uitleg van het team af. Als er een statement komt dat de ruwe uploads niet door facebook zullen worden gebruikt voor data analyse (of dat ze er geen toegang tot krijgen), dan heb ik minder bezwaren. Voor wat het waard is.

Ik wil niet over 2 jaar mijn buurman tegenkomen die ineens meldingen van Facebook krijgt dat zijn gezicht getagged is in straat X en zijn auto met kenteken ab-12-34 op de A6 bij Lelystad is gezien en op een camping in Luxemburg en of ie misschien nog een kampeervakantie wil reserveren bla bla. Dan ben ik de schuldige vrijwilliger die die data openbaar heeftgemaakt.

Echt kl*te dat een leuke hobby op die manier in een schuldgevoel wordt omgezet.

Alternatieven graag aanbieden hier.

1 Like

Ik betwijfel zeer sterk of wissen nut heeft. Bij het uploaden heb je uitdrukkelijk Mapillary het recht gegeven ermee te doen wat ze willen, en dat geldt nu ook Facebook.

Als Facebook de foto’s interessant vind, dan zullen ze echt wel de backup ervan bewaren, zelfs als je de opdracht geeft de foto van de website te verwijderen. (Je kunt immers gegeven rechten naderhand niet intrekken.)

inderdaad, denk ook dat ze een kopie hebben zelfs al wis je ze van de kaart. (En dat wissen is zonde voor openstreetmap editors)

Ik ben inmiddels wat afgekoeld na het nieuws en er zit niets anders op dan het te accepteren. Ik maak wel een backup (al 3 dagen aan het downloaden) voor een eventuele alternatieve site

Bij welk techbedrijf hadden jullie Mapillary liever ondergebracht zien worden? Uiteindelijk lijkt mij dat big data altijd het verdienmodel van deze site geweest is. Dat het eigendom is van Facebook verandert daar niets aan, zeker omdat ze niet zomaar aan de kern van deze site kunnen raken gezien de vrije licentie. Het zal dus niet zomaar Facebook Maps worden.

Facebook heeft bovendien een geschiedenis om websites die het overneemt te laten bestaan. Kijk naar Instagram, WhatApp, maar ook zaken als Ocolus (waarvan weinigen weten dat het van Facebook is).

Persoonlijk zou het me sterk lijken als Mapillary enkel gekocht zou worden omwille van de mensen, want dan is dat duurkoop. De content zelf is de grootste waarde van Mapillary. Ik vraag me wel af of ze het goed doordacht hebben dat de vrijheidscultuur die veel gebruikers hebben moeilijk verenigbaar is met Facebook en de overname dus velen zal wegjagen.

In Nederland en Wallonië zijn de rode en gele wegen zelfs nog niet gefotografeerd.
Vele foto’s van de Nederlandse topfotograaf waren trouwens niet om aan te zien.

Wat zou je verwachten met zo een naam ?

In de discussie met @filipc ga ik me verder niet mengen, maar je foto’s blijven staan, hoor. Er staat alleen nu iets bij van “deleted account” bij de uploader. Je account hebben ze dus netjes gewist, maar alle data blijft gewoon staan, omdat je toestemming verleent hebt. Alle ritjes kan FB dus nog gewoon analyseren.

dacht ik eerst ook, maar hij verzekerde me dat het door het aantal komt, en wel 3 weken kan duren voordat alles is verwijderd.

Kan je ook volgen op het Leaderboard van Netherlands. Gisteren had dit deleted account nog 5,5 milj images, vandaag nog 5 miljoen

Ik bekeek er nog rap een paar voor het te laat zou zijn.
Ik zag zelfs nog een arend op een voetbalgoal zitten, weliswaar met een Apple gefotografeerd.
Ik heb me misschien wel vergist, het kan ook een andere Nederlandse topfotograaf zijn. Ik hou geen scores bij, het is alleen gevoelsmatig, vooral als ze op mijn territorium komen.

Mooi kloten dit…

Is het basissysteem van Mapillary niet opensource? Is er niet een clone te bouwen?