Mapillary Nederland (Dutch Mapillary)

Nee, dat is niet het geval. Het recht op gegevenswissing geldt uitsluitend persoongegevens, en alleen wanneer ze niet noodzakelijk zijn voor de doeleinden waarvoor ze zijn verwerkt.

Dat Mapillary je foto’s verwijderd wanneer je een verzoek indient is fijn, maar volgens mij voldoen ze ook wanneer ze je accountnaam van de foto verwijderen. De foto zelf is namelijk geen persoongegeven. Tenzij je allemaal selfie-fotos hebt zitten uploaden misschien :wink: Foto’s van andere personen vallen niet onder jou persoongegevens, en ook je reisroutines zijn geen persoongegevens. Ik heb zelfs gehoord (maar weet niet of dat klopt) dat je adres geen persoongegeven is. Ter vergelijking: Als Google een link naar een pagina heeft die informatie over jou publiek maakt, dan kun je Google vragen om die link niet meer te tonen als op jou naam gezocht wordt. Maar met andere zoektermen zal de link op blijven komen, ze hoeven de link zelf niet te verwijderen.

Daarnaast wordt de informatie uit je foto’s gebruikt om samen met andere foto’s een 3D-model op te bouwen, en dat maakt dat jou foto’s een noodzakelijk onderdeel zijn.

Dat ze wettelijk niet verplicht zijn je foto’s te wissen, doet mij dan ook afvragen of ze op jou verzoek alleen maar de foto’s van de website verwijderen (dwz schade voor de andere gebruikers), maar de originele backups gewoon kunnen bewaren.

Nog een punt: als de GDPR/AVG wet hier zou gelden, dan zou Mapillary ook verplicht zijn om te zorgen dat informatie in OpenStreetMap, die is toegevoegd met behulp van jou foto’s, ook verwijderd moet worden…

Ik vroeg me af waarom er zo weinig 360°-camera’s gebruikt worden op Mapillary. Ik dacht dat die dingen een fortuin kosten, maar ze blijken even duur te zijn als normale camera’s. Is het omdat je er ‘bekeken’ door wordt? Of zie ik iets over het hoofd?

De meeste 360 camera’s behappen enig extra werk… ik heb nu een yi360, leuk ding, technisch gezien, maar qua software is het matig. Ik heb ondertussen begrepen dat de QooCam de zelfde problemen heeft…

Ja, ik word niet graag bekeken, ik zet zelden een camera op mijn helm.
Anderzijds draag ik meestal wel fluo.

Ik heb een camera Gopro Fusion, dat zijn dan weer 2 SD cards te behandelen.
Er is iemand die niet begrijpt dat ik dat een probleem vind.

Ook de beeldkwaliteit is minder, en dat is toch wel een probleem bij mapping.

Er zijn eigenlijk weinig mensen die fietsen om te mappen.
De meesten fietsen gewoon rechtdoor.
Het gebrek aan 360 kan gecompenseerd worden door hele voltes te rijden als er iets interessant te zien is.
Daarbij denk ik aan openbare gebouwen.

Je wordt bekeken, ja. Er werd ook wel eens wat geroepen (‘gast, doe es normaal zeg’)

Soms kon het me niets schelen, maar eigenlijk is dat de belangrijkste reden om m’n 360 cam niet meer te gebruiken. Ik zie nu bij het maken van backups dat ik uiteindelijk toch 100,000 van die 360 images geupload in 2017 en 2018

De 360 camera’s maken ook niet genoeg foto’s per tijdseenheid.

Wanneer de bitrate voldoende hoog is kun je prima een film maken (ik kan de yi360 instellen op 1 beeld per seconde, dat is meer dan ruim voor fietsen…) en dan de film opsplitsen in losse JPG’s… zo werk ik…

Ik heb een vraag over de resolutie van de foto’s in de Android Mapilary-app. Ik gebruik een Samsung Galaxy S8 die normaal over een 12 MP camera beschikt. Ik heb onlangs bij de camerainstellingen de resolutie veranderd naar 4:3 zodat deze standaard ‘maximaal’ staat. Als ik echter foto’s neem via de gekende Mapillary app dan blijken de opgeladen foto’s maar een resolutie van 4032 x 2268 te hebben (dus maar 9 MP). Ik heb al overal gezocht in de instellingen van de app maar ik vind niet hoe je dat kan wijzigen.

Zie: Mapillary

Wanneer je (ook) 360 graden foto’s maakt zou ik graag je mailadres ontvangen, mss heb ik in de toekomst wat leuks voor je…

stil geworden hier afgelopen jaar.

Na de laatste mapillary ‘update’ van deze week, waarbij ik mijn sequences niet meer kan editten of verwijderen ben ik er echt klaar mee.

Dag hobby, het ga je goed

Het was al stil nadat bekend werd dat FB, Mapillary had overgenomen, maar ik sluit mij helemaal aan bij jou bericht. Zoals we gewend zijn van FB is het grote data graaien belangrijker dan functionaliteit en gemak.
Het was inderdaad een leuke hobby, maar met jou en mij, zullen er heel veel mensen afhaken.

Met pijn in het hart neem ik afscheid.
Om andere redenen dan jullie.
Ik overdrijf, ik draai nog op een laag pitje.

Ik blijf voorlopig wel actief mijn foto’s aanbieden hoewel ik wel de foto’s synchroniseer met Kartaview met de tool van SviMik.

Het aanpassen van sequences deed ik al niet dus het verwijderen van die functionaliteit mis ik niet, ik vind het vooral jammer dat de OSM login niet langer beschikbaar is. Ik vind vooral de website van Mapillary (als de nieuwe sequences er op staan) prettiger werken dan die van Kartaview. Vooral als je uitzoomt op Kartaview lijken er gaten (die er niet zijn) in sequences te zitten, verder laden de foto’s niet altijd even snel op Kartaview. Verder is er voor Nederland betere dekking op Mapillary dan Kartaview.

Tijd zal leren of het in mijn ogen (verder) bergafwaarts gaat met Mapillary, ik sluit niet uit dat ik ook in de toekomst zal stoppen en volledig over ga naar Kartaview. Voorlopig blijf ik dan ook uploaden via de Mapillary app en de beelden synchroniseren met Kartaview.

Ik vind de Mapillary tread op het Nederlandse OSM forum niet meer.

happy new year guys

Gewoon doorgaan met het vastleggen van wegen in 2024. Vergeet dat facebook element :sweat_smile:

1 Like