Mapillary Nederland (Dutch Mapillary)

Sinds kort bezig hier, daarvoor jaren erg actief geweest op Wikipedia / Wikidata / Panoramia
Zal me richten op omgeving Lansingerland / Delft en omgeving.

Hoeveel Nederlandse gebruikers zijn er? Zijn er statistieken van uploaders?

mvg Michiel

https://www.mapillary.com/app/stats/85633337

Welkom, het is een gezondere maar ook meer gevaarlijke hobby.

dank je voor de link. Met ongeveer 50 gebruikers in Nederland waarvan ongeveer 20 ‘harde werkers’ gaat het wel nog even duren voordat alles in kaart is gebracht…

Hoe kunnen we de community verder laten groeien? Als ik tegen iemand vertel dat ik dit als hobby doe, vragen ze me waarom (‘want Google heeft dat toch al gedaan?’…). Als ik dan zeg dat ik een open source voorstander ben dan is dat voor veel mensen een onduidelijke reden.

Kortom: hoe overtuig ik mensen om ook mee te doen? Of kan Mapillary iets nieuws toevoegen voor potentiële gebruikers zodat het iets voor hun zelf oplevert (meer ‘nut’)? Wat denken jullie.

Is het mogelijk om statistieken van een sequence op te vragen binnen Mapillary? Dus
-afgelegde weg?
-totale tijdsduur
-gemiddelde snelheid

Als je antwoord van Mapillary wil, is het beter om de vraag in het engels te stellen en op een ander deel van het forum.

Is mijn antwoord voldoende, dan heb ik er geen behoefte aan dat mijn snelheid op internet staat (ook al rijd ik niet vaak te hard tijdens het mappen.

Ik vind het al voldoende dat je soms kan zien dat ik door rood fiets

Hehe…eindelijk zijn er wat 360 sequences te bekijken in Nederland…(zoom maar in op Berkel en Rodenrijs met 360 filter) Nu nog gemaakt per auto, later dit jaar ook per fiets hoop ik. Testrit met de camera in mijn rugzak op een selfiestick zag er goed uit, maar fietsen in de kou vind ik toch wat minder. Voor de prijs kun je het niet laten…130 euro via een website vanuit hongkong laten bezorgen, geen invoerkosten hoeven te betalen ( https://www.eglobalcentral.nl/lg-360-cam-lgr105-nl.html ) . Kwaliteit van de LG360 is overigens best goed, nog net geen google streetview kwaliteit zeg maar. Hoop dat er meer gebruikers 360 beelden gaan maken in Nederland.

Enige minpuntje is het uploaden: het duurt eindeloos; de bestanden zijn zo’n 5Mb. Duurt een nacht om 300 van dergelijke 360-graden foto’s te uploaden.

Ah, hier zitten ze dan! Zelf zit ik op een redelijk dikke internet pijp wat met uploaden helpt ;-), maar Micmic, wat een leuke reeks! Ik heb zelf een Ricoh Theta S, ik ben nieuwsgierig hoe je je camera op je auto gemonteerd hebt, en hoe hoog deze
dient te staan.

Kun je eens een foto van je setup maken?

Dank!

Zie foto hieronder voor mijn ‘setup’ op mijn hobby auto. Een selfie-stick met daarop een 1/4 moer erin gelijmd met 2-componentenlijm zodat de LG 360 erop kan worden geschroefd. De selfie-stick zit weer vast aan een metalen L profiel (van de Karwei) en vastgeklemd onder mijn open dak. En nog wat zwart ducktape erbij.

Heb nu ook een ‘suction cup’ besteld om op mijn andere dagelijkse auto op een normaal dak te kunnen bevestigen.

Het valt toch wel op, sommige auto’s zie je ‘schrikken’ als ze zien dat er een camera gemonteerd is. Zou willen dat een meer discrete aanpak mogelijk is.

Dat is wel redelijk heftig inderdaad qua ‘looks’ ;-). Wel mooie foto’s, dat dan weer wel! Dikke magneet voet misschien een idee voor een normale auto? Zoals antenne voet uit de 27 MC tijd?

Maar: zeker inspiratie!

Een selfie stick. Dat moet nogal zwiepen. Geef mij maar een Cullman. Ik hoop dat de schroef geborgd is.

Sinds kort ben ik ook actief in Limburg (Weert)

Hi @ghyze, welkom. Ik zag je naam al in de statistieken vorige maand voorbijkomen op #6.

Het lijkt me leuk om elke maand even de top bijdragers op Nederlands grondgebied op een rijtje te zetten. Aangezien ik niet weet hoe die info achteraf uit de statistieken pagina te halen zal ik proberen elke maand een screenshot te maken. Bij deze de resultaten over de maand januari 2017 (screenshot avond 31 januari):

Met meer dan 150.000 foto’s in 1 maand is @Synap duidelijk koploper. (In dacht ook in december, heb toen helaas geen screenshot gemaakt). Vooral Renkum en omgeving is veelvuldig vastgelegd :). Bedankt synap, en als je niet weet waar je deze maand heen wil rijden: Friesland en de Noordoostpolder verdienen nog wel enige aandacht op Mapillary!

Ik was de eerste week van januari lekker in Portugal en Zuid-Spanje, en heb daar 10k foto’s gemaakt, zie ik tot mijn verrassing dat collega @ankeric in dezelfde kustplaats is geweest. Grappig, leuk!

Ik zit vrij veel in de auto en maak dan eens een de-tour zogezegd ;-), zie ik weer wat van de omgeving! Deze week staat niks bijzonders in de agenda maar volgende week is vijf dagen regio Amsterdam. Wat een pret!

Bij deze de resultaten over de maand februari 2017

Opnieuw heeft @synap deze maand met grote voorsprong op andere bijdragers bijgedragen aan mapillary foto’s op Nederlands grondgebied. Het zal niet lang duren of plek 1 all-time zal ook door hem worden bemachtigd. Wel veel snelwegkilometers natuurlijk.
Qua absolute aantallen zitten we met z’n allen op het niveau van januari.

Hieronder de resultaten van maart 2017. Het voorjaar is ingezet en er zijn door deze top 8 aanzienlijk meer foto’s geupload dan vorige maand.

Het zou overigens leuk zijn als we de aantallen konden opsplitsen naar fietskilometers en autokilometers.

Bij deze de maandelijkse update van april 2017. April had in het begin een aantal aardige dagen, maar ook weken met kou en niet al teveel zon. Vergeleken met maart 2017 zijn de geuploade aantallen naar Mapillary niet veel anders. Weer of geen weer, we gaan op pad, denk ik dan maar. En het aantal vrije dagen in het weekend is elke maand ongeveer hetzelfde. (Ik ben benieuwd of in de vakantieperiode juli/augustus een andere trend te zien zal zijn).

Wat wel ‘jammer’ is dat er eigenlijk maar zo’n 9 a 10 actieve bijdragers zijn op Nederlands grondgebied. Ik hoop dat mapillary weer een keer goed in het (Nederlandse) nieuws komt, of in een fietstijdschrift ofzo. De dekking van de kaart is redelijk, maar kan nog veel verder groeien. Misschien een keer een artikeltje schrijven in een tijdschrift of website?

@micmin1972 bedankt voor je maand overzicht en begeleidend schrijven! Mapillary in het nieuws brengen helpt altijd en ongetwijfeld zijn er meer potentiële mappers dan 10 in Nederland, maar realiseer ook: we zijn een stelletje nerds en per definitie in de minderheid ;-). Om geheel Nederland zelfstandig - lees: zonder commerciële hulp - op de kaart te zetten duurt via deze weg nog zo een (ik kan er iets naast zitten) 100 jaar.

Wat mij betreft maakt dat niks uit, wel denk ik dat er een zogezegd critical mass bereikt wordt waardoor de data voor instanties echt interessant wordt, daarna kun je verwachten dat deze instanties - wat in sommige landen nu ook gebeurd - bakken met foto’s zelf aanleveren. Uiteindelijk is dat de weg om volledige dekking te krijgen naar mijn ziens…

Een enkele camera voor op een vuilniswagen legt per dag meer vast dan wij met z’n allen gemiddeld in een week doen.

Ondertussen worden de 360 camera’s elk jaar een stuk beter dan het jaar ervoor, over een jaar vermoed ik dat goed betaalbaar Google Streetview kwaliteit (tenminste de publiekelijk beschikbare data, de opgenomen resoluties zijn veel hoger) bereikt kan worden met een 360 camera van onder de euro 500 opent ook weer een nieuwe mogelijkheid!

anyway… in de stijl van Dory van Finding Nemo: Just keep mapping… just keep mapping :wink:, op de Wereld kaart is de dichtheid in Nederland ver boven gemiddeld! Moarrr data, goed voor de point cloud! Deze komt ongetwijfeld ook nog beschikbaar op de site van Mapillary in de toekomst als ze uitvinden hoe ze het (performance technisch) schaalbaar kunnen maken!

Cheers

Aanvullend hierop, is het een idee om een .NL Mapillary Whatsapp groep met elkaar te starten voor meer real-time (en afgeschermd) contact?

Betreft opsplitsen tussen fiets en auto kilometers, dit is misschien nu meer mogelijk via de Mapillary API en wat weekend hobby. http://blog.mapillary.com/product/2017/04/12/how-to-retrieve-mapillary-images-to-use-in-external-tools.html

De foto’s in een trace hebben timestamps, hiermee is de gemiddelde (en piek) snelheid van een trace te berekenen waardoor er sowieso onderscheid gemaakt kan worden tussen auto (en trein) kilometers / de rest.

Nu heb ik hier zelf even geen tijd voor, misschien tijdens een rustig moment in de zomer ;-).