Mapillary Nederland (Dutch Mapillary)

Wij wonen in Europa, waar GDPR / (AVG in NL) van toepassing is, je hoeft alleen maar naar support@mapillary.com een GDPR removal request in te sturen en zij moeten bij wet, alles verwijderen, en dat doen ze ook.

De top NL (aantal foto’s) contributor heeft zo’n request ingediend, en zijn foto’s worden nu verwijderd. Hij heeft ook bevestiging gehad dat alle data verwijderd wordt, zonder enige uitzondering, wat ook logisch is, gezien het een Europees recht is, met grote consequenties wanneer een partij dat recht niet wenst te respecteren voor desbetreffende partij.

Maak dus gebruik van jullie recht, en ben niet zo zien wij het: Facebook’s little worker.

Bij welk techbedrijf hadden jullie Mapillary liever ondergebracht zien worden? Uiteindelijk lijkt mij dat big data altijd het verdienmodel van deze site geweest is. Dat het eigendom is van Facebook verandert daar niets aan, zeker omdat ze niet zomaar aan de kern van deze site kunnen raken gezien de vrije licentie. Het zal dus niet zomaar Facebook Maps worden.

Facebook heeft bovendien een geschiedenis om websites die het overneemt te laten bestaan. Kijk naar Instagram, WhatApp, maar ook zaken als Ocolus (waarvan weinigen weten dat het van Facebook is).

Persoonlijk zou het me sterk lijken als Mapillary enkel gekocht zou worden omwille van de mensen, want dan is dat duurkoop. De content zelf is de grootste waarde van Mapillary. Ik vraag me wel af of ze het goed doordacht hebben dat de vrijheidscultuur die veel gebruikers hebben moeilijk verenigbaar is met Facebook en de overname dus velen zal wegjagen.

In Nederland en Wallonië zijn de rode en gele wegen zelfs nog niet gefotografeerd.
Vele foto’s van de Nederlandse topfotograaf waren trouwens niet om aan te zien.

Gelukkig hoef je je er niet langer aan te ergeren maar top dat je het relevante en vooral nu actuele onderwerp uit mijn schrijven hebt weten te destileren.

Wat zou je verwachten met zo een naam ?

In de discussie met @filipc ga ik me verder niet mengen, maar je foto’s blijven staan, hoor. Er staat alleen nu iets bij van “deleted account” bij de uploader. Je account hebben ze dus netjes gewist, maar alle data blijft gewoon staan, omdat je toestemming verleent hebt. Alle ritjes kan FB dus nog gewoon analyseren.

dacht ik eerst ook, maar hij verzekerde me dat het door het aantal komt, en wel 3 weken kan duren voordat alles is verwijderd.

Kan je ook volgen op het Leaderboard van Netherlands. Gisteren had dit deleted account nog 5,5 milj images, vandaag nog 5 miljoen

Ik bekeek er nog rap een paar voor het te laat zou zijn.
Ik zag zelfs nog een arend op een voetbalgoal zitten, weliswaar met een Apple gefotografeerd.
Ik heb me misschien wel vergist, het kan ook een andere Nederlandse topfotograaf zijn. Ik hou geen scores bij, het is alleen gevoelsmatig, vooral als ze op mijn territorium komen.

Mooi kloten dit…

Is het basissysteem van Mapillary niet opensource? Is er niet een clone te bouwen?

Nee, dat is niet het geval. Het recht op gegevenswissing geldt uitsluitend persoongegevens, en alleen wanneer ze niet noodzakelijk zijn voor de doeleinden waarvoor ze zijn verwerkt.

Dat Mapillary je foto’s verwijderd wanneer je een verzoek indient is fijn, maar volgens mij voldoen ze ook wanneer ze je accountnaam van de foto verwijderen. De foto zelf is namelijk geen persoongegeven. Tenzij je allemaal selfie-fotos hebt zitten uploaden misschien :wink: Foto’s van andere personen vallen niet onder jou persoongegevens, en ook je reisroutines zijn geen persoongegevens. Ik heb zelfs gehoord (maar weet niet of dat klopt) dat je adres geen persoongegeven is. Ter vergelijking: Als Google een link naar een pagina heeft die informatie over jou publiek maakt, dan kun je Google vragen om die link niet meer te tonen als op jou naam gezocht wordt. Maar met andere zoektermen zal de link op blijven komen, ze hoeven de link zelf niet te verwijderen.

Daarnaast wordt de informatie uit je foto’s gebruikt om samen met andere foto’s een 3D-model op te bouwen, en dat maakt dat jou foto’s een noodzakelijk onderdeel zijn.

Dat ze wettelijk niet verplicht zijn je foto’s te wissen, doet mij dan ook afvragen of ze op jou verzoek alleen maar de foto’s van de website verwijderen (dwz schade voor de andere gebruikers), maar de originele backups gewoon kunnen bewaren.

Nog een punt: als de GDPR/AVG wet hier zou gelden, dan zou Mapillary ook verplicht zijn om te zorgen dat informatie in OpenStreetMap, die is toegevoegd met behulp van jou foto’s, ook verwijderd moet worden…

Ik vroeg me af waarom er zo weinig 360°-camera’s gebruikt worden op Mapillary. Ik dacht dat die dingen een fortuin kosten, maar ze blijken even duur te zijn als normale camera’s. Is het omdat je er ‘bekeken’ door wordt? Of zie ik iets over het hoofd?

De meeste 360 camera’s behappen enig extra werk… ik heb nu een yi360, leuk ding, technisch gezien, maar qua software is het matig. Ik heb ondertussen begrepen dat de QooCam de zelfde problemen heeft…

Ja, ik word niet graag bekeken, ik zet zelden een camera op mijn helm.
Anderzijds draag ik meestal wel fluo.

Ik heb een camera Gopro Fusion, dat zijn dan weer 2 SD cards te behandelen.
Er is iemand die niet begrijpt dat ik dat een probleem vind.

Ook de beeldkwaliteit is minder, en dat is toch wel een probleem bij mapping.

Er zijn eigenlijk weinig mensen die fietsen om te mappen.
De meesten fietsen gewoon rechtdoor.
Het gebrek aan 360 kan gecompenseerd worden door hele voltes te rijden als er iets interessant te zien is.
Daarbij denk ik aan openbare gebouwen.

Je wordt bekeken, ja. Er werd ook wel eens wat geroepen (‘gast, doe es normaal zeg’)

Soms kon het me niets schelen, maar eigenlijk is dat de belangrijkste reden om m’n 360 cam niet meer te gebruiken. Ik zie nu bij het maken van backups dat ik uiteindelijk toch 100,000 van die 360 images geupload in 2017 en 2018

De 360 camera’s maken ook niet genoeg foto’s per tijdseenheid.

Wanneer de bitrate voldoende hoog is kun je prima een film maken (ik kan de yi360 instellen op 1 beeld per seconde, dat is meer dan ruim voor fietsen…) en dan de film opsplitsen in losse JPG’s… zo werk ik…

Ik heb een vraag over de resolutie van de foto’s in de Android Mapilary-app. Ik gebruik een Samsung Galaxy S8 die normaal over een 12 MP camera beschikt. Ik heb onlangs bij de camerainstellingen de resolutie veranderd naar 4:3 zodat deze standaard ‘maximaal’ staat. Als ik echter foto’s neem via de gekende Mapillary app dan blijken de opgeladen foto’s maar een resolutie van 4032 x 2268 te hebben (dus maar 9 MP). Ik heb al overal gezocht in de instellingen van de app maar ik vind niet hoe je dat kan wijzigen.

Zie: https://www.mapillary.com/app/user/kprijke?lat=51.164275727401474&lng=4.148638478868179&z=17.53871960181712&tab=uploads&pKey=JZ-Lg5EOu-lPWrTZpsrucA&focus=photo&x=0.495472279510407&y=0.525744549611062&zoom=0