Google streetview på Skåneleden


#1

Läste följande artikel i sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/skane/skaneleden-blir-digital/ Borde inte mapillary göra samma sak?


#2

Hej du,
ja, vi pratade faktiskt med Sofie förra året, men det verkar inte som om det framgick vilket potential det finns och att Googles bilder inte kommer att kunna användas i andra sammanhang. Jag kommenterade under http://www.sydsvenskan.se/skane/skaneleden-blir-digital/?fb_comment_id=327424760714725_327453960711805#f1cb50ece .

Det skulle vara super om vi kan börja att ta panoramas och vanliga bilder på Skåneleden och täcka den - det kommer att dröja till nästa vår innan Skåneleden får låna ett par Trekker av Google igen medan Mapillary bilder kan tas året runt. Vi kommer att införskaffa ett par nya Theta S https://theta360.com/en/about/theta/s.html så snart den kommer ut - vill du låna den?

/peter


#3

Känns lockande, i alla fall en liten bit :slight_smile:


#4

Fortsättningen av den sekvens du länkar till i sydsvenskan känns lite som mitt mapping område :smile:
Vi får ringa sydsvenskan innan vi sätter igång, de skriver gärna om er.


#5

Det tycker jag!
Jag hör av mig när vi har en Theta S, sen kan vi testa även en mycket bättre variant av visaren som väl är i klass med GSV, och då kan vi visa hur fint hösten kan vara på Skåneleden!

/peter


#6

Hur har det gått med det här projektet?


#7

I borrowed Mapillarys Theta S and tested it on a part of Skåneleden
http://www.mapillary.com/map/im/-C67sWOD3nUe1c4vWksFew/photo

I learned a lot and mapped a bit of Skåneleden (maybe not the most interesting part, but still…

Now Mapillarys Theta S is in use for mapping a foottrip from the south of Sweden to Stockholm https://www.mapillary.com/map/im/aVqBFsiTtmJ4KmiFX-syIg/photo


#8

Intressanta bilder. Tackar!

Det verkar som att pilarna blev fel, det är svårt att navigera korrekt från bild till bild.
Är det riktningen på kameran som blev fel och som gör att Mapillary sätter pilar i fel riktning?

Jag har beställt en LG360-kamera, så det kan vara bra att veta hur man ska agera när man plåtar.

Såg också i den andra länken att mycket av fotografen och utrustningen syns, vilket väl inte är helt optimalt. Kan man inte ställa in i Theta S hur den ska sköta Nadir-riktningen?

Mvh Patrick


#9

Nu blev det lite snurrigt för mig och jag fattade inte varför du skrev på svenska, men hela tråden är såklart på svenska :smile:
Så kan det bli.

Som jag skrev, lärde jag mig mycket. En sak är att även om kameran tar bilder åt alla hål, så är det viktigt att hålla koll på fram och baksidan. Nu hade jag kameran bakåtvänd och ibland inte ens det. Därför blev det fel med riktningen.
Jag hade kameran på en selfiepinne och det är svårt att hålla koll på riktningen då. Nästa gång monterar jag en tvärbalk/pinne/rör ovanför handtaget, så att det blir enklare att hålla koll på riktningen. Att man ser fotografen/utrustningen/bilen när man tar 360 bilder är inte optimalt, men tyvärr inte lätt att undvika.
Jämför t ex dessa bilder http://www.mapillary.com/map/im/nsjDJm6FZdi4wJQG_7CQIA/photo

Lösningen i detta fall är att montera kameror fram och bak och stitcha bilderna, och det går med en fast montering på ett fordon, men är inte så lätt för privatpersoner som bär på en kamera när de går. Jag tycker dock inte att det är väldig störande i de bilder som @ainali eller jag gjorde.


#10

Min tanke är att montera ett enbensstativ på en fyrhjuling.
Med tillräcklig längd på stativet har jag förstått det som att allt som inte ska vara med i bilden hamnar inom nadir-området.
Förhoppningsvis kan man välja att fylla ut nadirområdet med närliggande information, såsom Street View-appen gör när man tar sfäriska foton med den. Även NCTech iris360 kan göra utfyllnader.
Annars är väl ett “svart hål” det bästa.


#11

Man kan ju också bara lägga en pappskiva under Theta eller liknande, som skymmer den som bär och på så sätt tar bort störande områden i bilden?

/peter


#12

En annan fråga när man mappar så långa leder, hur gör ni med bi-leder? Det lär ju finnas ett antal mindre vägar som ansluter till “huvudleden”, men gör ni avstickare och mappar dem också, eller håller ni er strikt till “huvudleden”?


#13

Ja, det beror på hur mycket man orkar, tycker jag :slight_smile: Bättre att mappa “bara” huvudleden istället av ingenting alls pga man kan inte mappa hela systemet…

Ursäkta min dålig svenska men jag hoppas att du fattar vad jag menar :blush:


#14

Det hade varit bra med en “flagg-funktion” så att man kan flagga för sig själv eller andra att “Här finns en omappad väg som bör mappas”.
Lätt att man glömmer bort annars.


#15

Ja, vi har ju ett plan för en “routing tool” så att man kan planera bättre, till exempel “gå från A till B via den minst täckt väg”. För närvarande kan man bara kolla på kartan och se att det inte är mappad i närheten… Men flaggning låter bra för att se vilka vägar är mest efterfrågade, eller för att påminna sig själv.