Dom i Högsta Förvaltningsdomstolen

I och med fredagens beslut i Högsta förvaltningsdomstolen att drönare i praktiken förbjuds på allmän plats för andra än blåljusmyndigheter uppstår det några frågor:

  • Man får montera en kamera i framrutan om man själv eller passageraren kan manövrera den. Således är mappning från bil fortfarande tillåtet. Men om jag flyger en drönare på 3 meters höjd för att mappa, såsom Mapillary exemplifierar, är det fortfarande tillåtet? Hur långt iväg får kameran vara som man inte håller i, för att det fortfarande ska vara okej?

  • Är det okej att montera en kamera på utsidan av bilen? Jag tänker t.ex. en 360-kamera på ett takräcke? Den blir ju fjärrmanövrerad på samma sätt som en drönare, men jag har möjlighet att gå ut och stänga av den för hand.
    Om det inte är okej, kommer det att bli förbjudet även för Google Maps att fortsätta mappa i Sverige?

Flyga med drönare + kamera får man anse är förbjuden eller i alla fall tillståndspliktig och som privatperson får man aldrig tillstånd.

Filma eller fota med kamera i bil är tillåten. Jag ändrade min kameraplacering från fram på motorhuven till på taket ovanför förarplatsen. Där når jag den för hand + att jag tycker bilderna blir bättre.

Googlestreetview borde ha tillstånd för att få fota streetviewbilder, men det är svårt att kontrolera för att de kan hämta tillstånd från en länsstyrelsen som gäller i hela landet.
Sedan finns det många aktörer som fotar eller filmar utan tillstånd åt kommuner och trafikverket, men det finns ingen som vill ta tag i det. Även länsstyrelsen i Skåne hävdar att trafikverket inte behöver tillstånd och det är bara delvis sant.
All ära till mapillary som tog upp frågan och har sett till att det nu finns en vägledande dom att man får fota från bilen

För alla som är intresserad

Och