Visitekaartjes ofzo

@Harry That’s about right :slight_smile: The “price to pay” for you would be to be seen with it in public and inspire other people to get involved :wink:

Ik heb er een besteld :slight_smile:

1 Like

Op de OSM diary is er ook een “plezant” verhaal over vervelende omstaanders. alexkemp's Diary | An MPG unearthed on Welbeck Avenue | OpenStreetMap
Ik draag alleen maar witte T-shirts. Ik betrouw geen inkt, verf of make-up. Bovendien heb ik mijn 2 borstzakken zeker vandoen.

Een fluo OSM (gecombineerd met mly) kazuifel en een brochuurtje lijkt mij het best.

kazuifel moest ik opzoeken :smiley:

Ik zeg dat liever dan “hesje”.

ah…het was sinterklaas gisteren, vandaar zeker dit aanbod :slight_smile:

Nu is ie aangekomen :slight_smile:

:sunglasses:

6 Likes

De ervaring die jij hebt, deel ik gelukkig niet, terwijl ik toch met Garmin Virb en S8 op het stuur fiets.

Ik heb ondertussen mijn camera verwerkt in mijn stuurtas, dat werkt lekker anoniem.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan doet met jouw 360 camera? :wink:

Helaas is mijn Virb Elite overleden, heb inmiddels een tweedehands XE aangeschaft en dat werkt ook best aardig.

Dan bent u de eerste die ik tegenkom die gelukkig is met een Virb XE. De mijne ligt in de kast. Hij was veel te slecht wanneer de belichting verandert.
Ik ben een week in Zwartberg geweest en heb groene lijntjes getrokken naar Nederlands Limburg. Ik hoop dat de gaten snel gevuld worden.

De trage aanpassing aan veranderde lichtomstandigheden lijken inderdaad iets meer voor te komen dan bij de Virb Elite, maar zo dramatisch als ik van U en @AnkEric ergens las, zijn hier niet (meer?) aan de orde.
De actioncam gebruik ik enkel en alleen voor Mapillary en tegen de tijd dat men bereid is een (groot) deel vd kosten te vergoeden voor freaks als wij, ben ik wel bereid om er het geld van een Hero 7 Black, aan uit te geven.
Mocht de oude Virb ergens in de weg liggen, mag je hem rustig opsturen, dan monteer ik die wel op de zadelpen (of achterruit). :wink:

Ik heb (min of meer opzettelijk) op veel plaatsen gewerkt. Ik combineer ook met iets toeristisch of een fietstochtje. Maar ik wil dat het een beetje vooruitgaat en dus kost het mijn tegenwoordig wel wat benzine. Motard worden zie ik niet zitten, dat zou niet lang duren.
Het is wel een dure hobby, maar anderzijds is het ook wel eindig. Nog twee badstadjes, een kanaalsplitsing, een fietsostrade, wat gele wegen en dan is het gedaan.

1 Like

Als de VIRB XE Time Lapse Photo’s maakt met 1 foto per 2 seconden dan wordt de belichting pér foto bepaald.
Een foto is ongeveer 4 MB groot.
Deze instelling gebruik ik met wandelen: Mapillary norm is bij voorkeur Ă©Ă©n foto per 5 meter.

Deze foto-series zijn vrijwel altijd goed (afgezien van bewogen beelden).

Als de VIRB XE Time Lapse Photo’s maakt met 1 foto per 1 seconde dan wordt de belichting ééns per ongeveer 6 foto’s bepaald. Dus eens per 6 seconden. Dus - minimaal - 16% van mijn foto’s is correct belicht. De juistheid van de belichting van de daaropvolgende vijf foto’s hangt af van de omstandigheden.
Een foto is nu ongeveer 2 MB groot. Dat is 50% van hetgeen ik oorspronkelijk verwachtte op basis van 1 foto per 2 seconden.

Deze instelling gebruik ik met fietsen.

Als de VIRB XE Time Lapse Photo’s maakt met 1 foto per 0,5 seconde dan wordt de belichting ééns per ongeveer 36 foto’s bepaald. Eens per 36 foto’s dus! Eens per ongeveer 16-18 seconden!

Deze instelling gebruik ik met de auto. En zelfs dan kom ik niet in de buurt van de 5 meter per foto en daar heb ik soms zelf last van: ik mis net dat verkeersbord of de vraag of ik hier met de fiets wel of niet kan oversteken.

Het gevolg hangt af van de omstandigheden.

Fietstochtje door de weilanden (open gebied) is meestal goed.

Maar met wisselende weersomstandigheden of in bosgebieden zijn hele series foto’s (gemiddeld 10-20 foto’s) achtereenvolgens onjuist belicht.

Tijdens slechte weersomstandigheden (bewolkt, daglicht) heb ik hele serie foto’s gezien die 2, 3 of 4 stops zijn onderbelicht en dat betekent: véél te donker.

Het bekijken van een serie foto’s betekent een continue wisselend belichtings-beeld. Waarbij met name de foto’s opvallen die zijn genomen onder exact dezelfde omstandigheden (zie de foto) én binnen dezelfde halve seconde én die véél te donker zijn.

Dat ik nog nooit een goede serie heb gezien van een fietstunnel-passage, negeer ik gemakshalve.

Wat ik dan weer niet begrijp: bij het verlaten van een tunnel krijg ik zoals te verwachten een volledig uitgebeten (overbelichte) foto. Maar onder “normale” omstandigheden zie ik wel veel foto’s die te donker zijn, maar slechts zelden een zwaar overbelichte foto.

De foto’s gebruik ik in eerste instantie voor Mapillary. Maar in tweede instantie haal ik mijn eigen foto’s weer op bij Mapillary om in een papieren fotoalbum te plaatsen. Althans dat is (was) mijn idee. Maar er is nog nooit een foto van VIRB XE goedgekeurd door Anke en geplaatst in een album.

Bij Video speelt dit probleem niet.

Daar bestaat de optie van een “Professional” Setting, waarmee – onder andere – de belichting kan worden vastgezet (manual: alles belichten zoals deze foto).

Maar deze optie ontbreekt voor Time Lapse Photo’s. Waarom?

Volgens Waypoint (leverancier) is dit alles normaal voor een actioncam in deze (prijs)klasse.

Navraag bij mijn Canon leverancier: geldt ook voor GoPro.

Maar ik weet niet, of de Professional Setting bij GoPro ook alleen geldt voor Video toepassing.

Bij zonnig weer zou dit een prima instelling zijn waarmee foto’s in serie consistent worden belicht.

@AnkEric Dit is nog eens een antwoord waar ik iets mee kan… :slight_smile: Bedankt voor deze mooie uiteenzetting. Aangezien je ook spreekt over Canon-leverancier, ga ik er gemakshalve vanuit dat je ook wel een beetje thuis bent in de wereld van fotografie. De foutieve belichting van contrastrijke gebieden komt volgens mij door een vreemde manier van lichtmeting, die meer op spot of deelmeting lijkt dan op een gewogen gemiddelde of iets soortgelijks.
In deze streek zijn er niet zoveel tunnels, dus ik heb er niet zoveel last van en ben redelijk tevreden voor het geld dat ik ervoor betaald heb. De eerste fietssteun is alweer retour gestuurd, maar ik lijk nu een goede besteld te hebben (van Klickfix). Voor mijn aanstaande wandelvakantie en wandelingen die ik in de omgeving maak, zoek ik alleen nog een goede houder voor de rugzak. Ik zat aan de Polar Pro StrapMount te denken, misschien heb jij hier ervaring mee?

@filipc De opmerking over de motard moest ik even op me in laten weren. Maar na het kijken van deze serie: Mapillary lijk ik hem wel te begrijpen. Uit eigen ervaring kan ik je melden dat dit best wel meevalt… :wink:

De foutieve belichting van contrastrijke gebieden komt volgens mij door een vreemde manier van lichtmeting, die meer op spot of deelmeting lijkt dan op een gewogen gemiddelde of iets soortgelijks.

Er is - volgens mij - geen sprake van “foutieve belichting van contrastrijke gebieden”. Dat zou ik begrijpen en kunnen verwachten.
De VIRB belicht volgens: “Center weighted average”. En dat is ook de enige mogelijke juiste methode voor een action Cam. Spotmeting/Deelmeting is zinloos/kansloos/90% foutief. Al zou ik hopen dat het “center” onder het midden ligt. Nog mooier (voor de “professional settings”): instelbaar waar het midden ligt.
Als de VIRB de belichting meet dan is de meting bijna altijd - imo - correct (althans: zoals je mag verwachten van een dergelijke camera).

Wel teleurstellend zijn (binnen)opnames bij weinig licht. Dat doet mijn smartphone véél beter. De vergelijking met Canon/Nikon mag je niet maken.

Ook van een onverhard pad onder de bomen (ook: weinig licht) heb ik nog nooit goede foto’s kunnen maken met de VIRB. Zelfs bij 15 km/uur zijn deze bewogen. Maar goed: “bewogen” betekent: “smoothness=bad”, dus toch voldoende informatie.

Het enige probleem is het grote interval van belichtingsmeting, variërend van eens per 1 tot 6 tot maximaal 36 foto’s.
Proefopstelling (13-06-2018):
Zet VIRB op statief, stel een interval in (0,5 / 1 / 2 / 5 seconden), maak time lapse foto’s, wijzig de lichtinval (door het beeld afwisselend wel/niet gedeeltelijk af te schermen) en bekijk het resultaat met - bijvoorbeeld - ACDSee.
Resultaat (voor 1 foto per 0,5 seconden):
36 foto’s met 1/4347 s (f/2.8, vast diafragma)
Gevolgd door:
36 foto’s met 1/5983 s (f/2.8)

Het tunneltje is waarschijnlijk correct belicht als ik foto’s met een interval van 2 seconden zou maken. Maar al fietsend kan ik deze instelling niet wijzigen en “Auto interval”, “Distance-based capture” (Mapillary App), “Travel Lapse” (Virb Elite) is geen optie voor VIRB XE. Net zomin als “Auto stop” (stoplicht, pauze).

Over de bevestiging wil ik bij voorkeur niets zeggen. Heel slecht voor mijn humeur.
Ook hier geldt: Garmin heeft kosten nog moeite gespaard om te voorkomen dat de VIRB XE aan méér dan de 3 van mijn voornaamste wensen zou kunnen voldoen.

Toch even kort (lang, omdat ik het helaas niet kan laten):

De voedingskabel is Ăłf te kort Ăłf goed Ăłf te lang. Maar een waterdichte verlengkabel (die niet losraakt) is niet beschikbaar. Ook niet 3 verschillende lengtes (auto, wandelen, fietsen). Ook geen spiraalkabel.

De voedingskabel richt zich 45 graden naar voren. Op de fiets een beetje verkeerde keuze, in de auto/wandelend de volledig verkeerde keuze. Het is altijd een aandachtspunt om te voorkomen dat de kabel in beeld komt. Tijdens wandelen als “teletubbie” (Bandbevestiging voor hoofd) zie ik altijd (altijd dus) de kabel in mijn beeld (ooghoek). Irritant!

Omdat de voedingskabel verkeerd is gericht had ik na een maand bedacht dat dit fout zou gaan. Duurde nog best lang (gewaarschuwd mens, dus héél voorzichtig), maar na 2 jaar (garantieperiode) + 1 maand was de kabel stuk (stroomader gebroken). En uiteraard midden in de vakantie.

Foto’s maken door een glazen ruit, foto lesboek leert: camera strak tegen het glas. Maar dankzij de voedingskabel bevestiging is dit geen optie voor VIRB XE.
Gevolg: treinreis in Noorwegen, schitterend sneeuwlandschap Ă©n altijd spiegeling zichtbaar in beeld (zeker vanaf het moment dat het licht in de trein aanging).

In de auto geldt ongeveer hetzelfde: de Zuignapsteun is van hoge Garmin kwaliteit, maar lijkt bedoeld voor een GPS die je zo dicht mogelijk bij je oog wilt hebben. Gevolg is dat de VIRB te ver van de voorruit staat. Alle foto’s bij zonnig weer tonen de spiegeling van het dashboard in beeld en het dashboard zelf is ook altijd in beeld. Dat laatste denk ik dan weer te kunnen voorkomen door de camera 20-30 graden omhoog te richten. Maar dit middel is nog erger dan de kwaal. Kijk maar op Mapillary: sommige collega’s maken vrijwel uitsluitend foto’s van boomtoppen, huizendaken en luchten. De weg is of niet zichtbaar, of pas nadat je de foto omhoog hebt geschoven (handmatige actie voor iedere foto, dus de foto van deze collega’s negeer ik als zijnde onbruikbaar).
Ook hier geldt: dit probleem is gerelateerd aan het foto formaat van de Cam (VIRB: 4000 x 3000) in vergelijking met het voorkeursformaat van Mapillary website (vergeten wat dat is). Én het formaat van de foto’s is voor de VIRB niet instelbaar (behalve Wide of niet-Wide).

De fietssteun (RAM-mount) is absolute topkwaliteit. Alleen… ik heb bedacht dat je de VIRB midden op het stuur moet monteren (minste bewegingsonscherpte) en dan blijkt de RAM bevestigingsbeugel te klein te zijn. “Nee”, zegt mijn fietsenmaker, “jullie stuur is volstrekt normaal van diameter, maar inderdaad: groter het midden”. Alleen bij montage zonder onderlegringetje kan het moertje twee keer rond. Het mooie dopje om de uitstekende schroefdraad af te dekken ligt hier dus ergens in een laatje.

Vervolgens kan ik ongeveer 10 keer per dag de VIRB weer recht zetten. Hij zakt bij elke serieuze hobbel naar beneden. Gevolg: stuurtas in beeld. Vastzetten is niet mogelijk, dan wel te vast zetten betekent dat de VIRB bevestiging breekt (ook: meegemaakt, na 4 maanden).
De polsband bevestiging van VIRB XE (bedoeld voor wandelen denk ik) onderkent dit probleem: getande bevestigingsring. Dus Garmin denkt dat een wandelaar meer gezekerde bevestiging nodig heeft dan een fietser? “Nee”, zegt Waypoint: “de VIRB is bedoeld voor ski video en dan heb je wél een hoge bewegingssnelheid” (sic).

Het rechtzetten is vervolgens na iedere stop (waarbij ik de VIRB niet op de fiets laat zitten) weer een uitdaging. Staat ie zo recht? Geen stuurtas in beeld?
En het zou zo eenvoudig kunnen: een bus (met zekering) aan de VIRB die je over een opstaand, hoekig staafje schuift. Zolang dit staafje goed verticaal (maar wel altijd: schuin naar voren, veiligheid!) en recht vooruit staat kan VIRB blindelings worden gemonteerd.

Rugzak bevestiging: Garmin Rugzakbevestiging!
Topproduct voor de GPS montage! (maar ook dit is slechts mijn mening: GPS Expert (Waypoint forum) heeft een andere mening.)
Maar deze bevestiging werkt niet in combinatie met de VIRB, tenzij je een combinatie-verbinding maakt met de Garmin polsband bevestiging.
Garmin: waarom kan ik (…) de Garmin-VIRB niet monteren op Garmin-Rugzakbevestiging mét Garmin-GPS-bevestiging?

“Bandbevestiging voor hoofd” gebruik(te) ik heel vaak. Maar: het ziet er niet uit (al zie ik dat zelf niet) en je kunt niet zien of de VIRB aanstaat (foto’s maakt) of niet. En je mag je hoofd niet bewegen en dat is strijdig met een leuke wandeling.
Bovendien: deze hoofdband is te kort! Hij past net om mijn hoofd (inderdaad: groot hoofd), maar betekent wel: hoofdpijn op het eind van de dag. 's Winters een muts + hoofdband is (voor mij) geen optie (onmogelijk). En ook hier geldt: de Garmin kwaliteit van de hoofdband is uitstekend. Maar ieder voordeel heb z’n nadeel: hoge kwaliteit betekent “strak” zitten en dat blijft zo in de loop der tijden.
Ik weet van anderen dat zij een schouderbevestiging hebben geknutseld. Garmin “bandbevestiging voor borst” is ook een mooie oplossing maar wel een enorm ding (gedrocht)! En niet meer leverbaar.

Laatste tijd gebruik ik - vooral - de riemmontage (klem) van de VIRB. Wordt deze bij de VIRB meegeleverd? Ik kan deze niet (meer) vinden op internet.
(Ik zie nu ook dat de VIRB XE niet meer leverbaar is? Mooi!)
Monteer de VIRB dan wel ondersteboven, want alleen dan kun je de VIRB (die omlaag hangt) 20 graden omhoog richten zodat deze (meestal) recht hangt.
Kies dan voor de instelling: deze kant boven en niet voor “Auto”, want bij serieuze wandelingen gaat de Auto-stand soms (regelmatig) fout en staan een paar duizend foto’s op hun kop. ACDSee kan deze in batch rechtzetten.
Dit is wel de “minst provocerende”, “minst opvallende” opstelling. En gemakkelijk af te schermen op het moment dat iemand “not amused” is.
Deze riemklem kan trouwens ook (met een extra riempje?) aan de rugzak draagband worden bevestigd. En eigenlijk lijkt mij dat nu (voortschrijdend inzicht) de mooiste Ă©n goedkoopste oplossing. En flexibel: ook bruikbaar zonder rugzak.

In Zuid Afrika gebruiken alle professionals (wale watchers, rangers, expeditie gidsen) een action cam.
Vele safari jeeps rijden (regelmatig) met een GoPro voor op de gril.
Ik ben daar letterlijk uitgelachen. Meerdere malen.
Een Garmin? Echt? Ik had je hoger ingeschat…
En je gebruikt geen GoPro Karma? Dus al jouw foto’s staan scheef? Die Karma past zelfs op een Garmin (als je dat blijkbaar persé wilt).
Ik wist niet eens van het bestaan. Waypoint ook niet, maar weer: mijn Canon leverancier wel!
En ook hier zie je: bij GoPro is wel nagedacht over de uitvoering van de voedingskabel! Spiraal gedeelte!

Ter afronding mijn twee (van de drie) doorslaggevende argumenten voor een VIRB XE.

Waterdicht, zonder behuizing Ă©n een waterdichte aansluiting voor de voedingskabel.
Voor GoPro heeft een “hobbyist” een waterdichte aansluiting van de voedingskabel op de GoPro behuizing gemaakt. Zie “ergens” op internet, waarschijnlijk het GoPro forum.

Een goede (imo) ActionCam heeft Ăłf geen ImageScreen Ăłf je kunt het uitschakelen. Het kost Ă©n veel stroom Ă©n het leidt af (en is dus gevaarlijk op de fiets en in de auto).
Bij GoPro (Hero 6) kun je het uitschakelen met een omweg (http-opdracht naar de Hero 6 sturen). Eerdere GoPro modellen konden dit rechtstreeks. GoPro heeft hiervoor in een vele pagina’s omvattende forumdiscussie zelfs excuses aangeboden! Hero 7: geen idee.

Dus GoPro is vooralsnog een omstreden alternatief voor de VIRB. Misschien toch wachten tot de VIRB stuk gaat?
Maar ik ben bang dat ik dat niet ga meemaken. Mijn eerste Garmin eMap GPS leeft nog steeds! Na 20 jaar!

1 Like

Een actiecamera zonder schermpje maakt het ook moeilijk net boven het dashboard te richten.
Met de auto voor een muur gaan staan is een truukje dat helpt, de reflecties maken het richten moeilijk.

Ankeric, je mag altijd in mijn buurt fotograferen.

Als we op de Limburgers moesten wachten, dan waren we nog aan het wachten.