Visitekaartjes ofzo

Zijn er geen Mapillary visitekaartjes te maken ofzo, die ik kan geven aan mensen die vragen hebben? Ik wordt toch regelmatig -op de fiets- benaderd wat ik aan het doen ben. Of tegemoetkomende fietsers die maar blijven staren wat ik op het stuur heb… Dat terwijl ik een vrij onopvallende mobiele telefoon op mijn stuur heb gemonteerd, maar blijkbaar trekt dat al voldoende aandacht. (Had ik van tevoren niet verwacht, maar je ziet inderdaad niet heel veel fietsen met een navigatie of camera op het stuur).

Maar goed, misschien is het de combinatie van een zichtbare camera en een man met een muts en verder ingepakt tegen de kou die de aandacht trek. Ben benieuwd hoe het zomers is.

Vooral omdat ik nogal wat fouten maak in het verkeer draag ik een oranje werfvest en een gele valhelm. Het valt hier in Vlaanderen, met Vlamingen wel mee. Ze kijken eerder naar mijn kledij. Mijn smartphone valt wel op in zijn Otterbox en zijn elastiek en touwtje en batterij.
Als ze al iets denken denken ze dat ik van de gemeente ben. Of een gepensioneerde met een rare hobby.
Vroeger hield ik ook niet van mensen die hun rit filmden, maar nu zie je soms wel een Gopro, wel eerder bij motards.
In Brussel te voet, heb ik al het een en ander moeten horen van de vreemdelingen.

My understanding of this thread is based on Google Translate but I hope it’s not too off-topic - would t-shirts like this (front and back depicted here) be any use of you? Also we’re preparing a flyer a la “Introduction to Mapillary” that one could easily print at home and hand out to people who have no idea what this is about. If you’d like a shirt, email your size and address to support@mapillary.com :wink:


@katrin, just to be sure, did you just ask who wanted to have a free T-shirt?

@Harry That’s about right :slight_smile: The “price to pay” for you would be to be seen with it in public and inspire other people to get involved :wink:

Ik heb er een besteld :slight_smile:

1 Like

Op de OSM diary is er ook een “plezant” verhaal over vervelende omstaanders. alexkemp's Diary | An MPG unearthed on Welbeck Avenue | OpenStreetMap
Ik draag alleen maar witte T-shirts. Ik betrouw geen inkt, verf of make-up. Bovendien heb ik mijn 2 borstzakken zeker vandoen.

Een fluo OSM (gecombineerd met mly) kazuifel en een brochuurtje lijkt mij het best.

kazuifel moest ik opzoeken :smiley:

Ik zeg dat liever dan “hesje”.

ah…het was sinterklaas gisteren, vandaar zeker dit aanbod :slight_smile:

Nu is ie aangekomen :slight_smile:

:sunglasses:

6 Likes

De ervaring die jij hebt, deel ik gelukkig niet, terwijl ik toch met Garmin Virb en S8 op het stuur fiets.

Ik heb ondertussen mijn camera verwerkt in mijn stuurtas, dat werkt lekker anoniem.

Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan doet met jouw 360 camera? :wink:

Helaas is mijn Virb Elite overleden, heb inmiddels een tweedehands XE aangeschaft en dat werkt ook best aardig.

Dan bent u de eerste die ik tegenkom die gelukkig is met een Virb XE. De mijne ligt in de kast. Hij was veel te slecht wanneer de belichting verandert.
Ik ben een week in Zwartberg geweest en heb groene lijntjes getrokken naar Nederlands Limburg. Ik hoop dat de gaten snel gevuld worden.

De trage aanpassing aan veranderde lichtomstandigheden lijken inderdaad iets meer voor te komen dan bij de Virb Elite, maar zo dramatisch als ik van U en @AnkEric ergens las, zijn hier niet (meer?) aan de orde.
De actioncam gebruik ik enkel en alleen voor Mapillary en tegen de tijd dat men bereid is een (groot) deel vd kosten te vergoeden voor freaks als wij, ben ik wel bereid om er het geld van een Hero 7 Black, aan uit te geven.
Mocht de oude Virb ergens in de weg liggen, mag je hem rustig opsturen, dan monteer ik die wel op de zadelpen (of achterruit). :wink:

Ik heb (min of meer opzettelijk) op veel plaatsen gewerkt. Ik combineer ook met iets toeristisch of een fietstochtje. Maar ik wil dat het een beetje vooruitgaat en dus kost het mijn tegenwoordig wel wat benzine. Motard worden zie ik niet zitten, dat zou niet lang duren.
Het is wel een dure hobby, maar anderzijds is het ook wel eindig. Nog twee badstadjes, een kanaalsplitsing, een fietsostrade, wat gele wegen en dan is het gedaan.

1 Like

Als de VIRB XE Time Lapse Photo’s maakt met 1 foto per 2 seconden dan wordt de belichting pér foto bepaald.
Een foto is ongeveer 4 MB groot.
Deze instelling gebruik ik met wandelen: Mapillary norm is bij voorkeur één foto per 5 meter.

Deze foto-series zijn vrijwel altijd goed (afgezien van bewogen beelden).

Als de VIRB XE Time Lapse Photo’s maakt met 1 foto per 1 seconde dan wordt de belichting ééns per ongeveer 6 foto’s bepaald. Dus eens per 6 seconden. Dus - minimaal - 16% van mijn foto’s is correct belicht. De juistheid van de belichting van de daaropvolgende vijf foto’s hangt af van de omstandigheden.
Een foto is nu ongeveer 2 MB groot. Dat is 50% van hetgeen ik oorspronkelijk verwachtte op basis van 1 foto per 2 seconden.

Deze instelling gebruik ik met fietsen.

Als de VIRB XE Time Lapse Photo’s maakt met 1 foto per 0,5 seconde dan wordt de belichting ééns per ongeveer 36 foto’s bepaald. Eens per 36 foto’s dus! Eens per ongeveer 16-18 seconden!

Deze instelling gebruik ik met de auto. En zelfs dan kom ik niet in de buurt van de 5 meter per foto en daar heb ik soms zelf last van: ik mis net dat verkeersbord of de vraag of ik hier met de fiets wel of niet kan oversteken.

Het gevolg hangt af van de omstandigheden.

Fietstochtje door de weilanden (open gebied) is meestal goed.

Maar met wisselende weersomstandigheden of in bosgebieden zijn hele series foto’s (gemiddeld 10-20 foto’s) achtereenvolgens onjuist belicht.

Tijdens slechte weersomstandigheden (bewolkt, daglicht) heb ik hele serie foto’s gezien die 2, 3 of 4 stops zijn onderbelicht en dat betekent: véél te donker.

Het bekijken van een serie foto’s betekent een continue wisselend belichtings-beeld. Waarbij met name de foto’s opvallen die zijn genomen onder exact dezelfde omstandigheden (zie de foto) én binnen dezelfde halve seconde én die véél te donker zijn.

Dat ik nog nooit een goede serie heb gezien van een fietstunnel-passage, negeer ik gemakshalve.

Wat ik dan weer niet begrijp: bij het verlaten van een tunnel krijg ik zoals te verwachten een volledig uitgebeten (overbelichte) foto. Maar onder “normale” omstandigheden zie ik wel veel foto’s die te donker zijn, maar slechts zelden een zwaar overbelichte foto.

De foto’s gebruik ik in eerste instantie voor Mapillary. Maar in tweede instantie haal ik mijn eigen foto’s weer op bij Mapillary om in een papieren fotoalbum te plaatsen. Althans dat is (was) mijn idee. Maar er is nog nooit een foto van VIRB XE goedgekeurd door Anke en geplaatst in een album.

Bij Video speelt dit probleem niet.

Daar bestaat de optie van een “Professional” Setting, waarmee – onder andere – de belichting kan worden vastgezet (manual: alles belichten zoals deze foto).

Maar deze optie ontbreekt voor Time Lapse Photo’s. Waarom?

Volgens Waypoint (leverancier) is dit alles normaal voor een actioncam in deze (prijs)klasse.

Navraag bij mijn Canon leverancier: geldt ook voor GoPro.

Maar ik weet niet, of de Professional Setting bij GoPro ook alleen geldt voor Video toepassing.

Bij zonnig weer zou dit een prima instelling zijn waarmee foto’s in serie consistent worden belicht.