Mapillary Nederland (Dutch Mapillary)

Welkom, het is een gezondere maar ook meer gevaarlijke hobby.

dank je voor de link. Met ongeveer 50 gebruikers in Nederland waarvan ongeveer 20 ‘harde werkers’ gaat het wel nog even duren voordat alles in kaart is gebracht…

Hoe kunnen we de community verder laten groeien? Als ik tegen iemand vertel dat ik dit als hobby doe, vragen ze me waarom (‘want Google heeft dat toch al gedaan?’…). Als ik dan zeg dat ik een open source voorstander ben dan is dat voor veel mensen een onduidelijke reden.

Kortom: hoe overtuig ik mensen om ook mee te doen? Of kan Mapillary iets nieuws toevoegen voor potentiële gebruikers zodat het iets voor hun zelf oplevert (meer ‘nut’)? Wat denken jullie.

Is het mogelijk om statistieken van een sequence op te vragen binnen Mapillary? Dus
-afgelegde weg?
-totale tijdsduur
-gemiddelde snelheid

Als je antwoord van Mapillary wil, is het beter om de vraag in het engels te stellen en op een ander deel van het forum.

Is mijn antwoord voldoende, dan heb ik er geen behoefte aan dat mijn snelheid op internet staat (ook al rijd ik niet vaak te hard tijdens het mappen.

Ik vind het al voldoende dat je soms kan zien dat ik door rood fiets

Hehe…eindelijk zijn er wat 360 sequences te bekijken in Nederland…(zoom maar in op Berkel en Rodenrijs met 360 filter) Nu nog gemaakt per auto, later dit jaar ook per fiets hoop ik. Testrit met de camera in mijn rugzak op een selfiestick zag er goed uit, maar fietsen in de kou vind ik toch wat minder. Voor de prijs kun je het niet laten…130 euro via een website vanuit hongkong laten bezorgen, geen invoerkosten hoeven te betalen ( https://www.eglobalcentral.nl/lg-360-cam-lgr105-nl.html ) . Kwaliteit van de LG360 is overigens best goed, nog net geen google streetview kwaliteit zeg maar. Hoop dat er meer gebruikers 360 beelden gaan maken in Nederland.

Enige minpuntje is het uploaden: het duurt eindeloos; de bestanden zijn zo’n 5Mb. Duurt een nacht om 300 van dergelijke 360-graden foto’s te uploaden.

Zie foto hieronder voor mijn ‘setup’ op mijn hobby auto. Een selfie-stick met daarop een 1/4 moer erin gelijmd met 2-componentenlijm zodat de LG 360 erop kan worden geschroefd. De selfie-stick zit weer vast aan een metalen L profiel (van de Karwei) en vastgeklemd onder mijn open dak. En nog wat zwart ducktape erbij.

Heb nu ook een ‘suction cup’ besteld om op mijn andere dagelijkse auto op een normaal dak te kunnen bevestigen.

Het valt toch wel op, sommige auto’s zie je ‘schrikken’ als ze zien dat er een camera gemonteerd is. Zou willen dat een meer discrete aanpak mogelijk is.

Een selfie stick. Dat moet nogal zwiepen. Geef mij maar een Cullman. Ik hoop dat de schroef geborgd is.

Sinds kort ben ik ook actief in Limburg (Weert)

Hi @ghyze, welkom. Ik zag je naam al in de statistieken vorige maand voorbijkomen op #6.

Het lijkt me leuk om elke maand even de top bijdragers op Nederlands grondgebied op een rijtje te zetten. Aangezien ik niet weet hoe die info achteraf uit de statistieken pagina te halen zal ik proberen elke maand een screenshot te maken. Bij deze de resultaten over de maand januari 2017 (screenshot avond 31 januari):

Met meer dan 150.000 foto’s in 1 maand is @Synap duidelijk koploper. (In dacht ook in december, heb toen helaas geen screenshot gemaakt). Vooral Renkum en omgeving is veelvuldig vastgelegd :). Bedankt synap, en als je niet weet waar je deze maand heen wil rijden: Friesland en de Noordoostpolder verdienen nog wel enige aandacht op Mapillary!

Ik was de eerste week van januari lekker in Portugal en Zuid-Spanje, en heb daar 10k foto’s gemaakt, zie ik tot mijn verrassing dat collega @ankeric in dezelfde kustplaats is geweest. Grappig, leuk!

1 Like

Bij deze de resultaten over de maand februari 2017

Opnieuw heeft @synap deze maand met grote voorsprong op andere bijdragers bijgedragen aan mapillary foto’s op Nederlands grondgebied. Het zal niet lang duren of plek 1 all-time zal ook door hem worden bemachtigd. Wel veel snelwegkilometers natuurlijk.
Qua absolute aantallen zitten we met z’n allen op het niveau van januari.

1 Like

Hieronder de resultaten van maart 2017. Het voorjaar is ingezet en er zijn door deze top 8 aanzienlijk meer foto’s geupload dan vorige maand.

Het zou overigens leuk zijn als we de aantallen konden opsplitsen naar fietskilometers en autokilometers.

1 Like

Bij deze de maandelijkse update van april 2017. April had in het begin een aantal aardige dagen, maar ook weken met kou en niet al teveel zon. Vergeleken met maart 2017 zijn de geuploade aantallen naar Mapillary niet veel anders. Weer of geen weer, we gaan op pad, denk ik dan maar. En het aantal vrije dagen in het weekend is elke maand ongeveer hetzelfde. (Ik ben benieuwd of in de vakantieperiode juli/augustus een andere trend te zien zal zijn).

Wat wel ‘jammer’ is dat er eigenlijk maar zo’n 9 a 10 actieve bijdragers zijn op Nederlands grondgebied. Ik hoop dat mapillary weer een keer goed in het (Nederlandse) nieuws komt, of in een fietstijdschrift ofzo. De dekking van de kaart is redelijk, maar kan nog veel verder groeien. Misschien een keer een artikeltje schrijven in een tijdschrift of website?

1 Like

Deze maand is er ook een royalty rubriek in de serres van Laken.

Mei 2017 is een productieve maand, er waren veel fraaie (fiets)dagen. De top 10 gebruikers is grotendeels identiek aan de vorige maanden. Zelfs de volgorde van de top 5…

Als extraatje deze maand een overzicht van waar we in de maand mei 2017 allemaal zijn geweest in Nederland. Sommige gebieden hebben we niet bezocht (kop van Noord-Holland, Friesland), daar hebben we duidelijk nog mappers met camera’s nodig. Of een actieve gebruiker een weekje op vakantie.

De groep actieve gebruikers is denk ik te klein om een initiatief als een Whatsapp groep te gaan starten. Ook zijn veel gebruikers actief op het Nederlandse deel van het openstreetmap forum.

Wel lijkt het me leuk om een keer een soort ‘Dutch’ event te doen met andere osm mappers / mapillary bijdragers een gebied in kaart te brengen. Ik wil bv nog een keer naar het Amsterdamse bos om te gaan fietsen (momenteel bijna zonder foto’s!), maar eigenlijk is dat een gigantisch groot gebied tussen de A9 en A10 en kunnen we dat met 5 a 10 man veel beter en completer doen. Wie wil/kan dat organiseren (ik ben teveel een nerd, niet geschikt voor die rol) of gewoon een datum prikken.

Ik houd me vooral in Groningen bezig… :). Duurt nog even voordat alles erop staat, omdat ik niet speciaal voor Mapillary rondjes rij, heb alvast een beginnetje gemaakt.

Omdat mapillary de berichten van juni heeft kwijtgemaakt nog even de statistieken van de maand juni, en direct daaronder die van de maand juli. Zoals bekend heeft in juni de gemeente Amsterdam een aanzienlijke donatie gedaan. En blijkbaar was peewee32 op fietsvakantie :slight_smile:

Juli 2017 heeft wat lagere upload aantallen. Vakantie helpt blijkbaar niet zozeer de Nederlandse wegen in beeld te brengen, maar misschien zijn we actief in andere landen. Ikzelf heb last van het feit dat in een straal van 25 km waar ik woon weinig leuke fietspaden meer zijn om op mapillary te zetten :frowning:

Bijna vergeten, nog een screenshot van de maand augustus.

1 Like

De statistieken over september zijn aan de beurt. Ik zelf heb een paar fietstochten gemaakt en wat autoritjes, maar het weer viel erg tegen. De nummer 1 is onveranderd, de nummer 2 @ankeric heeft aardig wat kilometers gefietst (of eigenlijk in augustus en geupload in september), voor de rest vallen de aantallen van deze maand een beetje tegen…

Wat wel positief is dat ik meer dan 50 verschillende gebruikers heb gezien die hebben bijgedragen deze maand, ook al waren de aantallen soms vrij beperkt. (wat ik eigenlijk niet snap, even een auto of fietstochtje van een half uur en je hebt al 1000 foto’s)

Voor Belgie,
Mag je de politie filmen ?
Het ziet er wel goed uit voor ons.